Swaziland

Har inte haft någon internet de senaste dagarna så här kommer en lite längre uppdatering.

Vid ankomst till Durban som vi flög till från Port Elisabeth, körde vi norrut till ett ställe som kallas Shakaland. Man bor i traditionella zulu hyddor och hela hotellet är uppbyggd på det traditionella zulu sättet. Trevligt och mina australiensiska gäster tyckte alla att det var en mysig upplevelse. På kvällen bjöds det på traditionell zuludans och stor middag buffet.

Nästa morgon körde vi vidare mot St Lucia, som ju som vissa ev er redan listat ut, är en av mina favoritställen i Kwazulu Natal. I St Lucia gjorde vi den lilla båt turen för att titta på flodhästar och krokodiler och det var riktigt kallt! Har aldrig upplevt detta området med sådan kyla tidigare och alla lokalbor sa likadant att det aldrig brukar vara så här kallt.

Efter kryssningen i St Lucia körde vi in i Hluhluwe game reserve för vår första lilla safari upplevelse. Är lite svårt att se någonting från en buss då man är begränsad till vilka vägar man kan köra och inte kan stanna hur som helst men vi hade tur och fick syn på flera noshörningar, giraffer och vårtsvin bara några minuter in i parken. Vi stannade till på “rest campen” Hilltop för en snabb lunch och fortsatte sedan vår resa genom norra delen av parken och mot vårt slutmål för dagen: Ghost Mountain Inn. Ett helt fantastiskt ställe!

Inte så mycket för själva hotellet el rummen men personalen är sååå vänliga och hela stället ger ett mycket välkomnande intryck. Detta är ett perfekt stoppp för den som inte vill stanna i Swaziland på väg ner från Kruger eller den som vill ha en bra bas för några dagars aktiviteter.

Idag fortsatte vi således in i Swaziland med ett besök på den berömda ljusfabriken med närliggande affärer med diverse andra hantverk. Jag har tidigare köpt en väska i en av dessa affärer som många beundrat under resans gång så många av damerna inhandlade liknande väskor här. Själv hittade jag en väska till min “svärmor” och även om den inte är riktigt lika färgglad som min, tror och hoppas jag att hon kommer gilla den 🙂

Nu har vi checkat in på Ezulwini Sun hotel, som jag för övrigt personligen tycker är riktigt dåligt. gammalt Holiday Inn hotell som ändrat namn. Opersonligt, nedgånget och slitet. Men, men..bara 1 natt så jag förstår varför de inte vill lägga några större summor på boendet här. Så för er som planerar att köra genom Swaziland, bo hellre på Malandelas B&B el Forrester’s Arms.
Imorgon kör vi ut ur Swaziland och vidare till Krugerparken. Vi kommer bo på Tinga Safari Lodge som ska vara helt fantastiskt så jag ser verkligen fram mot detta.

2 dagars lyx! Ska bli härligt!

(Visited 143 times, 1 visits today)
Publicerad i Uncategorized Taggar: , , , , ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Minna Nilivaara Möller

Sydafrika-Minna

Om mig

Jag som skriver den här bloggen heter Minna och är en reslusten tjej från Värmland.
Efter att ha jobbat och bott i länder som Australien, USA, Irland och Kanada, hamnade jag av en slump i Sydafrika 2007 och föll pladask för detta underbara land.

Idag driver jag ett litet reseföretag med fokus på just Sydafrika och här på bloggen tipsar jag om hotell, restauranger och mycket annat, samtidigt som jag även skildrar vår vardag både i Sverige och i Sydafrika.

Sydafrikaexperten är ett litet personligt reseföretag som hjälper er med hotellbokningar, hyrbil, aktiviteter och mycket annat- till ingen extra kostnad!

Arkiv

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör som 42 andra, prenumerera du med.