Från Kapstaden till Knysna via R62

Nu är jag ute på första månadslånga turen av två. Denna består av en grupp med 20 australiensare och hittills har allt fungerat bra och vi har haft riktig tur med vädret.

Största orosmomentet när man har planerade aktiviteter i Kapstaden och längs Garden Route under vintern här nere, är att det ska regna. Men den senaste veckan har Västra Kapprovinsen visat sig från sin allra bästa sida!

Utanför Black Marlin restaurant nere på Kaphalvön.

Eland i närheten av godahoppsudden

I Kapstaden bodde vi 3 nätter på Radisson Blu som ligger vid havet, på kort avstånd från Waterfront. De håller för tillfället på och renoverar sina standard rum så hela gruppen blev uppgraderade till deras Business Class rum som är stora och fina med utsikt mot havet.

Radisson Blu

Jag kan verkligen rekommendera detta hotell om man vill bo bra i Kapstaden.

Deras bar har superfin utsikt mot solnedgången så även om man inte bor på hotellet, kan jag rekommendera att man tar en drink i baren, men restaurangen tycker jag däremot är lite si och så…

Från Kapstaden körde vi en av mina favoritsträckor- R62 med sikte på Oudtshoorn. Detta sägs vara en av världens längsta vinrutter och nu på vintern är det helt bedårande vackert! Blev inga kort eftersom jag har fullt upp med att jobba när jag är på bussen…
 Aloe växterna blommar för fullt och landskapet i sig är väldigt grönt. Man kör över flera stora bergspass och några av bergen hade t o m lite snö högst upp på toppen…

På eftermiddagen besökte vi Cango Caves och på kvällen övernattade vi på De Opstal som är en jättemysig farm halvägs mellan grottorna och Oudtshoorn. Här har de en helt magiskt vacker trädgård, pool, restaurang och en liten bar.

Rummet jag bodde i på De Opstal. Kan användas som familjerum.

Alla rummen är väldigt annorlunda och hela stället har MASSOR med karaktär…

Jag gillar De Opstal och Oudtshoorn och tycker absolut att man kan spendera en natt el två i området… Förutom grottorna så kan man även besöka en strutsfarm, Cango wildlife ranch (populärt för barnfamiljer) el köra norrut till Prince Albert Pass. Väldigt annorlunda landskap mot det vi är vana vid hemifrån och riktig “Countryside”.

Vi besökte strutsarna nästa morgon och sedan gjorde vi även ett besök på Monkeyland, strax utanför Plettenberg bay, innan vi körde till Knysna där vi nu spenderat 2 dagar.

I Knysna bor vi på Protea Hotel Knysna Quays som jag personligen inte är något jättefan av men när man reser med stora grupper så har man ofta inget val. De vill bo centralt och detta hotell ligger precis nere vid lagunen och “waterfront”.
Just nu pågår Knysna Oyster festival så det är mycket folk i stan och härlig stämning.

Imorse åkte vi ut till Featherbed Naturreservat där man gör en lättare vandring med efterföljande lunch. Hade återigen tur med vädret och såg “bush bucks” i skogen och valar ute till havs 🙂

Bush Buck

Utsikten från naturreservatet

Imorgon besöker vi Tsitsikamma National Park och tar ett eftermiddags flyg till Durban där vi ska bo på lyxiga: Fairmont Zimbali Resort.
Får se när jag får tid att uppdatera bloggen igen men som ni ser har jag garanterat ett av världens roligaste jobb 🙂

(Visited 153 times, 1 visits today)
Publicerad i Uncategorized Taggar: , , , ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Minna Nilivaara Möller

Sydafrika-Minna

Om mig

Jag som skriver den här bloggen heter Minna och är en reslusten tjej från Värmland.
Efter att ha jobbat och bott i länder som Australien, USA, Irland och Kanada, hamnade jag av en slump i Sydafrika 2007 och föll pladask för detta underbara land.

Idag driver jag ett litet reseföretag med fokus på just Sydafrika och här på bloggen tipsar jag om hotell, restauranger och mycket annat, samtidigt som jag även skildrar vår vardag både i Sverige och i Sydafrika.

Sydafrikaexperten är ett litet personligt reseföretag som hjälper er med hotellbokningar, hyrbil, aktiviteter och mycket annat- till ingen extra kostnad!

Arkiv

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör som 42 andra, prenumerera du med.