Riktig Safari upplevelse

Kl är ca 22.00 och jag sitter på mitt rum hos Old Joe’s Kaia, ett mysigt litet guesthouse halvvägs mellan Jhb och Kruger parken. Ägarna P & M har varit supetrevliga och bjöd in mig för en 4-rätters middag med familjen ikväll. Slutresultatet: Proppmätt och full av nya ideer för våra produkter. Kommer definitivt rekommendera detta ställe.

Men än så länge har iallafall höjdpunkten varit min korta men superba vistelse på Umlani bush camp i Timbavati!
Timbavati är en game reserve som angränsar till Kruger men där det inte finns några stängsel mellan parkerna så att djuren fortfarande kan gå fritt emellan.
Umlani är inget flashigt 5-stjärnigt lodge utan snarare motsatsen. man bor i enkla men väldigt trevliga små hyddor utan elektricitet och med utomhus dusch. På kvällarna tänds oljelampor och är man riktigt modig har de även en träkoja mitt ute i bushen som man kan sova i. Fast jag måste erkänna att bara ljudet av Lejon, buffel och andra djur runt campen under natten räckte för att hålla mig vaken. Riktigt häftigt. Vi fick dessutom besök av flera bufflar på kvällen så efter middagen fick jag vänta ca 30 min innan jag kunde gå tillbaka till min hydda.

För några månader sedan installerade de ett elefant stängsel eftersom elefanterna drog upp alla vattenkablar etc och orsakade för stor skada men resten av alla djuren kan alltså fortfarande promenera rakt genom camp området.

När man checkat in så är det vanligtvis dags för en sk game drive. Hade riktigt duktiga game ranger och tracker. Ranger är den som kör safarijeepen och som är ansvarig för själva utflykten och kan läsa av djuren medans tracker är den som håller utkik efter djuren genom att kolla efter spår och visa rangern lättaste vägen att köra när man måste åka “off road”.

Eftersom Timbavati är en Private game reserve så kan alltså safarijeeparna åka off road och komma djuren riktigt nära jämfört med t ex många delar av Kruger.

jag gjorde 2 game drives allt som allt. En på eftermiddag-kväll när jag kom dit och ytterligare en morgonen efter. Och vi fick se the big 5. Väldig röta som vi säger på värmländska. De har nämligen inte sett Leopard på flera veckor eftersom de är otroligt skygga och det inte finns lika mycket leopard i norr som i söder, men igår såg vi en bara ca 100 m från campen!

Ja, som ni märker skulle jag kunna skriva i all evighet om Umlani. Mäkta imponerad och tycker att vill man ha en riktig bush upplevelse där det inte handlar om lyxig lodge utan enkelhet och känna att man är ute i vildmarken men utan att behöva tälta så är Umlani en riktig hit.

Umlani är dessutom sk “fair trade” och mycket miljömedvetna (varmvattnet värms med solpaneler etc) och servicen är av högsta klass så det kostar även en del att bo där men definitivt värt vartenda öre!
Imorgon blir det Kruger och Buhwise. Ett ställe som vi skickat många gäster till och som har bra guider och safari. Inte en Safari lodge inne i parken utan strax utanför som är ett billigare alternativ och sen kör de in i parken för de olika game drives.
Tim, ägaren är superduktig och vi har haft hur många nöjda gäster som helst så ska bli kul och se om de forfarande håller samma mått som sist vi var dit. Under dagen blir det ytterligare hotell inspektioner och ska även kolla in en hel del aktiviteter i området.
Men nu ska jag sova. Dessa tidiga mornar börjar märkas. dödstrött!
(Visited 70 times, 1 visits today)
Publicerad i Uncategorized Taggar: ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Minna Nilivaara Möller

Sydafrika-Minna

Om mig

Jag som skriver den här bloggen heter Minna och är en reslusten tjej från Värmland.
Efter att ha jobbat och bott i länder som Australien, USA, Irland och Kanada, hamnade jag av en slump i Sydafrika 2007 och föll pladask för detta underbara land.

Idag driver jag ett litet reseföretag med fokus på just Sydafrika och här på bloggen tipsar jag om hotell, restauranger och mycket annat, samtidigt som jag även skildrar vår vardag både i Sverige och i Sydafrika.

Sydafrikaexperten är ett litet personligt reseföretag som hjälper er med hotellbokningar, hyrbil, aktiviteter och mycket annat- till ingen extra kostnad!

Arkiv

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör som 42 andra, prenumerera du med.