I lördags fick jag tummen ur och åkte till First National bank för att skaffa ett nytt bankkonto.
Något som jag skjutit på ALLDELES för länge. Har tyvärr väldigt dåliga erfarenheter av allt som har byråkratiska inslag här nere, och speciellt banker, men nu kändes det tillslut som ett måste. (Hade tidigare Standard bank som jag absolut inte ville ha igen..men det är en annan väääldigt long story)
Gissa om jag var förvånad när jag bara ca 40 min senare kom ut med allting fixat. Wow!
I Sydafrika är det nämligen inte bara att gå till banken och öppna ett bankkonto hursom helst. Dels gäller det att ha läst på och jämfört olika bankers avgifter för det är något de är VÄLDIGT bra på att ta ut här nere och sedan måste man ha en “Proof of residence” för att bevisa att man bor där man bor.
Detta kan i många fall bli väldigt krångligt eftersom de vill se en räkning av något slag och många (inklusive oss) inte får några räkningar hem. Elen köper vi som “prepaid”, man fyller på el på samma sätt som man fyller på sitt kontantkort till mobilen och idag är det ju sällan man har en hemtelefon heller så att man får räkning på den… Jag har ju vårt hyreskontrakt så det fungerar ju… men blir svårt för dem som hyr i andra hand..
För fem år sedan när jag först kom hit och skulle öppna bankkonto hamnade jag i ett catch 22 läge. Inget bankkonto = inget hyresavtal, och utan hyresavtal el proof of residence så kunde jag inte få bankkonto. Tog mig nästan 5 månader den gången innan jag fick allt fixat och det var enbart för att mina dåvarande chefer kände bank managern och kunde dra i några trådar…
Men i lördags fick jag alltså för första gången kanonbra och snabb service utan några frågor el utan att behöva komplettera med något alls.
Jag var mållös!
Lämna ett svar