Att driva ett reseföretag i corona-tider och att få perspektiv

Vem hade kunnat ana vilken situation/krisläge vi alla skulle befinna oss i, för ett par månader sedan, eller ens för några veckor sedan?

Att corona-utbrottet skulle påverka resandet förstod jag iof ganska tidigt och det var med en hel del skepsis som jag bokade flyget i feb för att närvara vid den stora resemässan i Kapstaden i början av april.

Jag väntade även ovanligt länge innan tåg och flygbiljetter för de turer som jag anlitats för att guida här i skandinavien i maj, införskaffades… men tänkte ändå att det ligger några månader bort så det kanske hinner “lugna ned sig”.

Tji fick jag!

Nu, bara några veckor senare, spenderar jag hela min vakna tid med att försöka hålla företaget vid liv, och få ett grepp om konsekvenserna och hur vi som familj ska ta oss igenom detta rent ekonomiskt .

För oss, precis som för alla andra som fått ta den första smällen och befinner oss i de mest utsatta branscherna, handlar det inte om att köpa på oss konserver, alvedon el se till att det finns toapapper hemma, utan för oss handlar det om överlevnad. Punkt.

I mitt fall handlar det om att jag driver ett litet reseföretag med ett par anställda. Som resebyrå betyder UDs avrådan från resor till hela världen, att våra kunder skyddas av paketreselagen och ska få tillbaka sina pengar för en resa de inte kan göra. Deras reseförsäkring täcker oftast inte sådana här situationer utan vi som researrangör är skyldiga att erbjuda återbetalning inom 14 dagar.

Fair enough. Det ska vara tryggt att boka genom oss.

För oss börjar säsongen gå mot sitt slut och som “tur” är, har vi bara en handfull kunder som skulle ha rest mars-april, men det är ändå en summa på flera hundratusen kronor som ska återbetalas.

När vi kontaktar hotellen i Sydafrika, är den generella responsen- Inga problem, era kunder kan få boka om sin resa upp till ett helt år, bara ni hör av er med nya datum. We are in this together!

När vi förklarar att vi enligt lag måste erbjuda kunderna återbetalning inom 14 dagar och att få av våra kunder känner sig redo att boka om just nu, är det ett par ställen som går med på att betala tillbaka 25-50%, någon erbjuder en credit eftersom de uppskattar oss som agent och värdesätter vår business, men ingen erbjuder full återbetalning.

Och jag köper det..hela deras värld har också vänts upp och ned och de har sina avokningsvillkor att falla tillbaka på och vi hade kanske agerat på samma sätt.

Men varför är det vi, en liten researrangör, som måste ta smällen för att en myndighet bestämmer att våra kunder inte kan resa? Vi har inte gjort något fel. Vi har inte ställt in resorna.

Självklart ska våra kunder få sina pengar tillbaka, det är inget snack om saken och det är också därför resegarantin finns. Skulle vi i ett sådant här läge gå i konkurs, så används garantin (som är min och Fredrics livs-besparingar) för att betala tillbaka våra kunder. Men den garantin borde/ska inte behöva användas i ett sånt här läge. Den borde vara till för att skydda resenärer mot oseriösa aktörer som inte betalat hotellen el på annat sätt missköter sitt företag.

Efter flera sömnlösa nätter ser det ut som att vi kommer lösa återbetalningarna utan att behöva gå i konkurs, men nu är istället frågan hur länge vi klarar oss utan kunder och vad kommer hända med vår personal här i Sverige, men också i Sydafrika? Mejlkorgen är skrämmande tom på förfrågningar sedan flera veckor tillbaka.

Jan-april är i vanliga fall den tiden på året då vi har som allra mest att göra. Det är nu alla planerar sina jul och nyårsresor för till Sydafrika gäller det att vara ute i god tid. Men inte mitt under en corona-kris. En efter en hör kunderna av sig och ber om att få återkomma när situationen lugnat ned sig.

Det är svårt att inte låta paniken ta över och jag pendlar mellan gråt och skratt om vartannat. Det här kan inte vara på riktigt. Ska 10 års hårt slit, sluta här?

Mitt i allt detta, hör Jasper av sig från Sydafrika. Pengarna vi skickar varje månad, har istället för att gå till sonens skolavgifter och transport, fått användas till annat de senaste månaderna och nu hotar skolan med att sonen inte får gå kvar om avgifterna inte betalas innan helgen. Det handlar om R3000 el 1800kr.

Jasper, som står och säljer sin wire-art nere vid Boulders pingviner, har inte kunnat jobba på nästan en månad. Först på grund av att antalet turister stannat av i takt med att oron över Corona-spred sig över världen, och nu vågar Jasper sig knappt ut, eftersom hans äldsta son Phanuel, med sin CP-skada och problem med återkommande lunginflammationer, absolut inte får smittas av Corona. Han kanske inte överlever det.

Mitt hjärta går sönder för den här familjen. Vi har kunnat hjälpa dem genom flera tuffa perioder tidigare, men den här gången räcker vi inte till.

Självklart skickar vi ändå över pengarna. För hur det än är, så finns det alltid de som har det sämre.

Det är bra med perspektiv.

Visst är jag extremt orolig över framtiden och det kommer bli ett prövo-år utan dess like…MEN, vi bor i Sverige, med ett skyddsnät som inte går att jämföra med det i Sydafrika, och min familj är friska och vi SKA ta oss igenom detta och jag hoppas och tror att folk kommer boka resor till Sydafrika igen så småningom.

Jasper gråter av tacksamhet och vi försöker trösta varandra i kaoset… Två personer i helt olika situationer, men med samma oro.

Tyvärr kommer vi inte på egen hand kunna hjälpa Jasper och hans familj tillräckligt under de kommande månaderna, men jag hoppas att vi TILLSAMMANS kan göra något. Flera i vår familj har redan erbjudit sig och vill vara med och jag skulle bli så tacksam om det är någon mer där ute som vill bidra.

Isåfall kan ni swisha till: 0729408672 och skriva JASPER. Alla summor gör stor skillnad.

Precis som tidigare vet jag att Jasper tycker det är jobbigt att ta mot pengar utan att ge något i gengäld, så vill man ha en av de fina elefant-nyckelringarna som Jasper och hans fru Marian gjort, swisha 50kr och sms:a er adress till samma nr så skickar vi en elefant på posten…

Tusen tack på förhand och ta hand om varandra!

Vill man veta mer om vår relation till Jasper, finns alla tidigare inlägg HÄR.

(Visited 361 times, 1 visits today)
Publicerad i Uncategorized Taggar:
One comment on “Att driva ett reseföretag i corona-tider och att få perspektiv
  1. Margaretha Sjölund skriver:

    Hej Minna!
    Vi sätter in en liten slant till Jasper.
    Men ni behöver inte skicka någon elefant. Vi har ju varit så många gg i SA och samlat på oss flera liknande småsaker som vi köpt i Townshipen.
    Mvh
    Margaretha o Lars

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Minna Nilivaara Möller

Sydafrika-Minna

Om mig

Jag som skriver den här bloggen heter Minna och är en reslusten tjej från Värmland.
Efter att ha jobbat och bott i länder som Australien, USA, Irland och Kanada, hamnade jag av en slump i Sydafrika 2007 och föll pladask för detta underbara land.

Idag driver jag ett litet reseföretag med fokus på just Sydafrika och här på bloggen tipsar jag om hotell, restauranger och mycket annat, samtidigt som jag även skildrar vår vardag både i Sverige och i Sydafrika.

Sydafrikaexperten är ett litet personligt reseföretag som hjälper er med hotellbokningar, hyrbil, aktiviteter och mycket annat- till ingen extra kostnad!

Följ mig på Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Arkiv

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör som 39 andra, prenumerera du med.